Kite – a true globetrotter

Hur har papperskorgen Kite blivit en internationellt eftertraktad produkt? Martin Larsson exportansvarig på TreCe berättar om Kites resa från studentarbete till fullfjädrad globetrotter.

Hur började Kites resa?

Vi på TreCe hade runt 2010 tankar på att utveckla vårt sortiment inom källsortering. Vi såg en stor marknad för en mer designad produkt i och med att miljömedvetenheten seglade högre upp på företags agendor och vi ville se en produkt som stack ut mot de funktionsfokuserade återvinningskärlen som fanns på marknaden. I samband med det blev vi kontaktade av Annica Doms då studerande på Luleå Tekniska Universitet med en förfrågan om att designa just en källsorteringsmöbel som hennes examensarbete.

Efter att Annica skissat på olika förslag föll vi alla för Kite. Namnet kommer från formen på locket som påminner om drakarna man flög som liten. Vi såg produktens potential i både design och funktion och beslutade oss för att producera den – en flexibel och användbar miljöstation som fungerar i många olika typer av miljöer och kan anpassas utifrån förändrade behov. Just flexibiliteten och det faktum att du kan placera den som enskild eller i grupp gör att den är lättanvänd och användarvänlig.

Vilka är de mest tongivande milstolparna på Kites resa?

Produkten var initialt tänkt som en ren kontorsmöbel men vi insåg snabbt att Kite går att använda i alla olika typer av miljöer. Vid introduktionen på Stockholm Furniture & Light Fair i Stockholm 2011 fick vi direkt en stor beställning till Sveriges då största köpcentrum Emporia i Malmö. Man kan säga att Kite fick en flygande start.

Året därpå 2012 vann Kite den internationella designutmärkelsen Red Dot Awards för sin innovativa form. Efter det har det fortsatt med beställningar till allt från hotell och tågstationer till köpcentrum och kontor. Kite har funnits i snart tio år och är fortfarande högaktuell. Det är vår mest framgångsrika produkt hittills.

Vad gör Kite till en globetrotter?

Efter framgångarna i Sverige och så småningom Norge har ordet spridit sig om Kite. Efterfrågan ökar så klart när vi visar upp möbeln på mässor med internationella besökare men många sneglar också på Sverige. Vi är duktiga på design och ligger i framkant vad gäller vårt miljöarbete och i det här fallet att källsortera. Många länder har precis börjat sin miljöresa och har inte den här typen av produkter med en unik design bra funktion och till ett bra pris jämfört med andra typer av designade källsorteringsmöbler. I takt med att ordet sprider sig och miljömedvetenheten ökar får man upp ögonen för Kite världen över.

Många förfrågningar kommer från Europa men vi har också sålt Kite till allt från Starbucks nya koncept Starbucks Rostery i USA till ett universitet i Quatar. Det är otroligt roligt att möta uppskattningen och se att vi tillför något nytt där vi är representerade.

Hur ser Kites framtida resa ut?

Den ser jättelovande ut. Vi tror på den här produkten och att den kommer att hålla i många år framöver. I synnerhet på exportmarknaden där Kite har stor potential att tillföra värde på nya marknader.

En spännande nyhet är att vi precis lanserar en lillasyster till Kite – Kite Mini. Hälften så stor som Kite och som också går att hänga på väggen som singel eller dubbel. Vi ser fram emot att följa hur Kite och Kite Mini kan komplettera varandra framöver.

För att veta mer om Kite klicka här.